Feestdagen met bezoek

2 januari 2020 - Kigali, Rwanda

Hallo allemaal,

Waarschuwing: dit wordt een lange blog. Als aller eerste gelukkig nieuw jaar allemaal! Ik hoop dat jullie allemaal hebben genoten van de feestdagen en met een mooie start 2020 ingaan. Sinds de laatste keer dat ik heb geschreven is er veel gebeurd, maar dan ook echt heel veel. Ik ga een klein stukje overslaan en begin gewoon vanaf de dag dat Joram aankwam.

Joram kwam 14 december in de avond aan en de volgende dag hadden we gelijk een druk programma. Iets waar ik en de tieners erg naar uit hebben gekeken, zwemmen! We gingen met z’n allen een dagje zwemmen, waar Joram geld voor op had gehaald. En wat was het een geslaagde dag. De gezichten van de tieners zien die het zo naar hun zin hebben was zo mooi. De dag verliep ook lekker op z’n Afrikaans. De helft van de tieners kwamen later pas aan omdat ze te laat waren, het zwembad waar we heen wouden was gesloten dus iets anders zoeken ter plekke, en de bus zat vol dus de helft van de groep moest op de moto. Gelukkig was Joram dit al gewend van zijn vorige reis. Na het zwemmen met z’n allen geit gegeten en allemaal met volle buikjes naar huis. Wat een superdag en iedereen die gedoneerd heeft bedankt! (Ik zal van alles ook foto’s en video's uploaden).

Toen begon de werkweek. Deze week draaiden Joram en ik gewoon mee met mijn normale werk en hielp Joram mee, de week hierna hadden we vakantie, mooi verdeeld dus. De maandag hebben we gewerkt aan voorbereidingen voor het Hagari kerstfeest. De dinsdag gingen we naar town om inkopen te doen voor het aankomende schooljaar (het schooljaar begint hier in januari). Deze dag bestond uit veel heen en weer lopen, dingen tillen en vooral veel geduld hebben. Weer terug gekeerd met een auto plus taxi vol aan schoolspullen. De woensdagochtend gingen we met de jongens mee voetballen (ook onderdeel van het vakantie-programma). Ik ging meer voor de sier mee, maar goed. Lekker door de hitte naar het voetbalveld lopen, die een prachtig uitzicht door de vallei heeft. Joram gevoetbald tot die er bij neer viel daarna weer teruggelopen naar de base. Donderdagochtend Joram alleen met de kids op de bus gezet om mee te gaan naar tennis en zelf achter gebleven om wat werk te doen. De kids vonden het super om Joram mee te hebben en te laten zien hoe ze kunnen tennissen. De rest van de donderdag bestond grotendeels uit 800 nog wat (!!!!!!!) boeken kaften. Gelukkig hielpen wat mensen van de base mee en hebben we het binnen 1,5 dag afgekregen. Dit was de laatste week van het vakantie-programma. Ik ga het enorm missen alle kinderen elke dag te zien en zoveel tijd samen door te brengen. Maar kijk uit naar een nieuwe periode.. nu eerst vakantie.

Vrijdag begon ons avontuur, een weekend naar Musanze. Rond 12 uur vertrokken we met de bus. Het was een overvolle bus, de reis duurde 3 uur. Ik had meer medelijden met Joram die langere benen dan mij heeft en in elkaar gevouwen naast mij zat. Na de busreis aangekomenen gelijk wild over het uitzicht, je kan de vulkanen heel goed zien en dit blijft altijd bijzonder. De plek waar we verbleven was een hostel wat een soort community was. Supermooie plek met chille matrassen als zitplekken buiten, hangmatten, tenten en alles wat kleurrijk geverfd. Superleuk om over het terrein rond te lopen waar je van alles tegenkomt, een paar jongens die papier maken van bananenbladeren, of vrouwen die manden vlechten. In de avond lekker gegeten met geweldig uitzicht en plannen gemaakt voor de volgende dag. De zaterdag, na een lekker ontbijtje gingen we op pad. We hadden geen idee wat we gingen doen,we liepen gewoon de weg op en keken wel wat we tegenkwamen, en wat liep dat goed af. Na een stuk gelopen te hebben gingen we een weggetje in die ons bracht bij een soort veldje met een bordje en een hek. Het bordje was niet echt duidelijk en we zagen niemand, dus wij natuurlijk gewoon onder het hek door. We belandden in een soort jungle met allemaal trappetjes, smalle weggetjes en gangetjes. Dus na een uur ongeveer omhoog klauteren en de omgeving bewonderen bereikten we de top wel geweldig uitzicht. Wat de geweldige onderbroek-king-of-the-jungle foto van Joram opleverde. De terugweg gelukkig niet verdwaald, de rest van de middag heerlijk rond gehangen buiten bij het verblijf. Toen we foto's lieten zien van ons avontuur lachten ze allemaal, blijkt dat die wandeling 40 dollar kost en je hem met gids moet doen. De bewakers waren blijkbaar aan het lunchen en we hadden veel geluk, als iemand ons zag hadden we alsnog kunnen betalen. Na lekker gegeten te hebben in het centrum daar een topavond gehad met nieuwe vrienden. Een stel die daar ook verbleef, gezellig gepraat en spelletjes gespeeld. De volgende ochtend dachten we, we proberen het gewoon nog een keer, zomaar een kant oplopen, deze keer de andere kant op. En jahoor, het pakte weer super uit. Deze keer compleet andere natuur. We volgden een klein paadje die ons leidde door vulkaanrotsen en plantages en zelfs door een bos. Na de wandeling lekker opgefrist en geluncht in het centrum met het stel wat we die avond daarvoor hadden ontmoet. We zijn ook samen met hun teruggegaan in de bus naar Kigali. Deze keer was de bus zeer comfortabel en ging de busreis 2 keer zo snel. Die avond in Kigali nog kleinigheidjes uitgewisseld die we voor elkaar gehaald hadden voor kerst, om alvast in de kerstsfeer te komen.

Die maandag was het zover: het Hagari kersfeest! We speelden spelletjes, er werd gezongen en gedanst, de kinderen hebben laten zien wat ze hebben geleerd in de vakantie in optredens (traditionele dans, gymnastics en karate), we hebben gegeten en enorm veel lol gehad. Altijd mooi om te zien hoe iedereen er met kerst op z’n aller aller mooist uitziet, de mama’s volop in afrikaanse stof en alle jongens de schoenen gepoetst. Ik was erg onder indruk van het optreden in traditionele dans. Zo mooi om te zien hoe kinderen die er op school niks van bakken op zo’n manier ook hun talent kunnen ontwikkelen, en er zitten echte talenten tussen! (Ik upload video’s!!) Supertrots op iedereen en blij dat we zo dit jaar met elkaar konden afsluiten.

Dinsdag waren we vrij en zijn we naar de grote markt geweest voor boodschappen en Joram heeft zijn souvenirs kunnen halen. We gingen in de avond naar een kerstnachtdienst en namen twee kids van het programma mee en hebben na de dienst een ijsje gehaald. En woensdag eerste kerstdag. We hebben de gehele dag heerlijk thuis doorgebracht met heerlijk weer. We vierden het met iedereen die op dit terrein woont, in totaal met zes mensen. We hebben de hele dag samen buiten gekookt en samen voorbereid. In de avond toen het heeeeeerlijke maal af was begon het te stormen. Ik heb nog nooit zo’n storm mee gemaakt. Joram zijn hele huis was onder gelopen. Onze zorgen waren bij de mensen die in Busanza wonen en een huis hebben gemaakt van koeienstront, hoeveel schade deze storm ging verrichten. We hebben er natuurlijk wel van genoten en een lekkere natuur douche genomen, de Rwandezen verklaarden ons voor gek. Een kerst die we niet snel zullen vergeten! Tweede kerstdag met z’n tweetjes gevierd door ergens te gaan lunchen, wat echt heeeerlijk was en hierna een beetje rond gewandeld en gekeken in de stad tot dit ook te warm werd. Op vrijdag huisbezoek gedaan in Busanza. We kwamen er achter dat onze zorgen terecht waren en de storm van woensdag wel het een en ander heeft beschadigd. We kochten voor 3 euro suikerriet (dat levert maar liefst 10 keer twee meter op) en deelden dit met de gehele buurt. Hilarisch gezicht blijft dit altijd. De hele wijk was voorzien van een stuk. Vrijdag avond heeft Joram ons als Hagari-team uit-eten genomen, wat een super avond was. Heerlijk gegeten en van het gezelschap genoten. En dan zaterdag de laatste dag alweer! Deze dag lekker aan het zwembad door gebracht en uitgerust. Zondag ingepakt en geluncht en toen ging Joram er alweer vandoor…

Zoals je leest hebben we in twee week extreem veel gedaan en geweldige herinneringen gemaakt. Ik ben Joram zo dankbaar dat hij me heeft opgezocht en voor het plezier wat hij ,niet alleen mij maar heel Hagari heeft gebracht, je zult erg gemist worden Joram!! Enorm trots op hoe flexibel je hier mee ging en alles en kijk uit naar je eventuele terugkomst ;)

En nee de blog is nog niet voorbij, ik wil ook nog graag over mijn jaarwisseling schrijven.. Ik was eigenlijk best verdrietig over oud en nieuw, ik vind dit altijd een van de mooiste dagen in het jaar en zag er echt tegenop dit jaar geen Nederlandse viering te hebben. Achteraf onzin! Wat heb ik een mooie jaarwisseling gehad en enorm veel genoten. Ik ging het samen met Baga, Festo en Clement vieren. Hun passen op Fred zijn huis die in Kenia zit dus we vierden het daar. Samen gekookt en heerlijk gegeten. Na het eten spelletjes gespeeld en ons klaargemaakt. Toen gingen we op pad. We kwamen rond half 9 aan bij de kerk waar een dienst gaande was en bleven hier ongeveertot 11 uur en vertrokken toen naar Kigali Heights. Vanaf hier zou het vuurwerk afgestoken worden (er is maar op een plek vuurwerk in het hele land). Er was een enorm groot feest gaande, ik kwam zelfs een stuk of vier Nederlanders tegen. Na het vuurwerk bewonderd te hebben nog even genoten van de muziek en toen terug naar de kerk. De kerken hier vieren dus de hele nacht feest, en flink ook. We hebben de hele nacht gedanst, koffie gedronken, snacks gegeten, gekletst en spelletjes gedaan. Om half 6 (de dienst was nog niet afgelopen toen) in de ochtend geweldige zonsopgang mogen zien en terug gegaan op de moto. Wat een super manier om 2020 in te gaan, een gehele nacht in de kerk doorbrengen. En om half 6 dansten ze nog net zo wild als half 9 de avond er voor, onvoorstelbaar.

Ik heb enorm veel zin in dit jaar en ben benieuwd wat me allemaal te wachten staat! Morgen weer aan het werk na een geweldige vakantie-periode. Supermooie herinneringen gemaakt en zo zo zo veel genoten. Als ik terug kijk naar 2019 kan ik ook alleen maar dankbaar zijn, de beste keuze ooit gemaakt om terug te komen naar Rwanda en dankbaar voor de steunende mensen die ik achter heb gelaten.

Let op, Ik ga nieuwe dingen doen! Nu gaan die beginnen! Let goed op! Ik zal een weg maken in de woestijn. Ik zal rivieren maken in de wildernis.

Jesaja 43:19

1. Esmeralda:
    2 januari 2020
    Femke, allereerst jij ook een gezegend 2020 gewenst. Wat weer een belevenissen,vooral die gratis wandeling. Wat een geweldig kadootje van de Schepper. Hij heeft je samen met Joram laten genieten van wat Hij gemaakt heeft en jullie veilig terug gebracht. Hoe gaaf is dat. Ik wens je voor het nieuwe jaar dat God blijft zorgen en zegenen met gezondheid en geweldige grote wonderen en tekenen. 👐🙏😘❤
  2. Wilma Groote:
    2 januari 2020
    Lieve. Femke wat een mooi verhaal wij wensen jou ook een mooi en liefde vol 2020 toe in het verre land heel veel liefs ome Harm en tante wilma 🎉🙏❤️😘
  3. Cor Schmohl:
    2 januari 2020
    Lieve Femke, Gods zegen voor 2020! Wat weer mooi geschreven! Dikke kus!
  4. Ann-Jeannette:
    2 januari 2020
    Hé Femke, altijd super tof om je blogs te lezen! Heerlijk dat je zo tot zegen mag zijn! Geweldig dat Joram je hierin een poosje kwam versterken! Geniet er van en deel uit van Zijn liefde voor alle mensen!
  5. Ans:
    Goed bezig Femke! Alle goeds voor 2020, Gods zegen ! Ans
  6. Geeske Kloeze:
    Lieve Femke. Allereerst een gezegend en gezond nieuwjaar gewenst
    Dat je nog heel veel mooie dingen mag doen.
    Blij dat je het zo nd zin hebt
    Heerlijk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Ook wel spannend om te lezen. Je beleefd heel wat
    Geniet van alles. Dikke slok van ons
    Liefs opa/oma. Mis je. ❤❤
  7. Anita:
    Femke, ook voor jouw een liefdevol en gezegend 2020
    Wat weer een geweldig blog, zo mooi om te lezen waar je allemaal meemaakt!
  8. Fleur:
    2 januari 2020
    Wauw Femke, wat een mooie blog. Wat een wijze meid ben jij en wat zullen de mensen dankbaar zijn dat jij er bent!
  9. Frouwk:
    2 januari 2020
    Hey Femke, leuk om jouw verslag te lezen, samen met Joram's verslag en foto's krijgen we een aardig plaatje van wat jullie hebben beleefd. Jullie hebben veel mogen doen op het project en daarbuiten en er super van genoten... dat is wel duidelijk. Fijn dat je ons steeds deelgenoot maakt van jouw belevenissen. Over een paar weekjes mag je je volgende bezoek al weer ontvangen, leuk om naar uit te kijken. We wensen je nog een heel zegenrijk jaar toe.. groetjes en knuffel van ons.
  10. Helga:
    3 januari 2020
    Super tof lieve Femke! Ik wens jou een prachtig 2020! Dat je een licht mag zijn, overal waar je komt!
  11. Nico Eissing:
    3 januari 2020
    Hallo Femke,

Superleuk om te lezen hoe je het naar je zin hebt.....Maar zoals je weet vindt ik het ook tof dat je dit “gewoon “ doet, alleen ver weg en je ziet wel hoe het gaat. Volgens mij zit je daar wel op je plek.
    O, ja natuurlijk ook nog de beste wensen voor 2020.
  12. Henk Hobers:
    4 januari 2020
    Lieve Femke, bedankt voor het prachtige verslag van en over alles wij jij/jullie daar ter plaatse mogen ervaren/meemaken. Een goed, gezond en gezegend 2020 gewenst. Hartelijke groet,
  13. Emmy.:
    6 januari 2020
    Heerlijk om te lezen, ik had daar ook wel willen zijn… ;) Geniet er van en blijf de mooie Femke die haar liefde daar uit mag delen.
  14. Dineke Prins:
    9 januari 2020
    Femke, wat weer een prachtig verhaal.
    Jij ook heel veel zegen dit jaar, en geniet ook vooral.
    Dikke knuffel.
  15. Remmy Dekker:
    10 januari 2020
    Femke, allereerst een geweldig gezegend 2020. Wat prachtig om je blog weer te lezen. Dikke knuffel.