Vakantieee!

11 november 2019 - Kicukiro, Rwanda

Hallo!

De tijd vliegt echt voorbij, we zijn alweer ruim twee week verder sinds de laatste blog. Ik merk dat hier wonen en het werk wat ik doe steeds “normaler” begint te worden dus ik ook steeds meer vergeet te noteren wat ik allemaal meemaak. De afgelopen twee week is er genoeg gebeurd dus ik weet zeker alle hoogtepunten nog!

De eerste week was een normale werkweek, die erg druk was. De kinderen schrijven brieven naar hun sponsors en veel hebben hier in begeleiding nodig, wat vaak voor chaos zorgt haha! Ook was ik veel bezig met de social media van Hagari Rwanda, waar wat veranderingen in gaan komen...

Het weekend na deze week was vol maar zeer geslaagd. Op zaterdag hadden we bijbelstudie met de tieners bij Trizah thuis. Het was mijn beurt om de bijbelstudie te geven. Ik heb de kinderen verteld over hoe Abraham en Lot hun land moesten verdelen en hoe het leek dat Abraham door niet voor zichzelf te kiezen verloor, maar God hem in de toekomst zegende. De tieners begrepen de boodschap goed en we hebben daarna nog even nagepraat en het gehad over vergelijkbare situaties. Na de bijbelstudie ben ik met de kinderen meegelopen naar huis. Toch nog een flinke taak een uur bijna alleen maar omhoog lopen door 27 graden. In busanza (waar ze dus wonen) aangekomen naar de markt geweest om suikerriet te kopen voor iedereen en dit met z’n allen opgegeten en spelletjes gespeeld. Hierna kon ik gelijk door naar Hope haar huis waar een geit werd bereid en gegeten met de hele familie. Dit was erg gezellig en lekker natuurlijk. Toen ik s’avonds thuis kwam was ik moe maar ik had erg genoten van de dag.

Zondag was een hele andere zondag als normaal, ik ging niet naar de kerk en heb me huis niet schoongemaakt! Ik ben met Hope haar gezin en de bezoeker uit Amerika naar het zwembad geweest. Het was erg warm deze dag, het was een heerlijke dag.

Nu begon de laatste schoolweek voor de vakantie voor de kinderen! Het was een redelijk normale werkweek en we waren vol in de voorbereiding voor het vakantieprogramma. Donderdag hadden we als jaarafsluiting een team-uitje. We gingen bowlen en hierna samen lunchen. Heerlijk om te zien hoe het Afrikaanse enthousiasme ook bij bowlen komt kijken. Na de lunch het met elkaar gehad over de aankomende vakantie en het aankomend schooljaar. We hebben veel lol met elkaar gehad en het was een leuke manier om de vakantie-periode in te gaan.

En dan vrijdag!! Wat een dag was dit.. De laatste dag voor de vakantie. Voor de kinderen uit P6 (een soort van groep 8 alleen de kinderen zijn hier dan al ouder, rond de 15/16 jaar) betekende dit afscheid nemen van school. Voor de rest van de klassen betekende het je rapport krijgen en te horen krijgen of je over was of niet. Voor ons betekende deze dag: pure chaos. Alle rapporten proberen te verzamelen (om kopies te maken voor de sponsors) , foto’s maken van alle kinderen in kostuum, de viering mee krijgen, alle moeders groeten die voor de viering kwamen, huilende kinderen om hun rapport troosten, en het normale werk wat doorgaat. Tijdens de viering was er een uitvoering van de traditionele dans van Rwanda, en van de hele school waren het alleen maar Hagari kids die optraden!! En het was zo gaaf. Ik was zo emotioneel en trots toen ik ze zag. Ze komen van het minste thuis maar ze waren zo goed, de gehele zaal was fan. Er was zelfs een man die geld naar voren op het podium kwam leggen. En dan te bedenken hoe trots hun ouders in de zaal wel niet zullen zijn en de kids op hun zelf. Ik zal video’s uploaden van het dansen en foto’s van deze dag.

Ook dit weekend was weer leuk, ik had wel genoeg kinderen gezien na vrijdag dus dit weekend geen bezoekje aan de kinderen thuis. Ik heb zaterdagochtend mijn huis schoongemaakt. Hierna ben ik naar de grote grote markt geweest. Hier wat lekkere verse groenten gehaald, wat andere leuke dingetjes en weer lekker terug gelopen. Zondag ben ik naar de kerk geweest en de rest van de dag lekker gerelaxt.

Vandaag was de eerste dag van het vakantie programma. Het vakantie programma ziet er ongeveer zo uit; s’ochtends is er tennis en voetbal, s’middags lunch, elke dag na de lunch een uur lezen en na het lezen is er elke dag wat anders: gymnastiek, dansen of karate. Vandaag was er karate en tennis in de ochtend. Ik vind de vakanties altijd geweldig omdat je elke dag veel tijd doorbrengt met de kinderen. Vooral tijdens het lezen en de lunch. Het is wel een vermoeiende periode, want normaal houd de school ze dus de hele dag bezig en nu wij. Ook zijn er dubbel zoveel kinderen omdat ook de kinderen van andere scholen nu kunnen komen. Ik heb erg veel zin in in de aankomende periode , de kinderen gaan ergens in begin januari weer terug naar school.

De financiën om het vakantie programma te dekken zijn nog niet helemaal rond, als iemand interesse heeft in hier een steentje in bijdragen kun je mij een prive berichtje doen op Facebook, ook alle gebeden hier over zijn welkom!

Ik merk dat ik ondanks dat ik het leven hier weer normaal ga vinden, het echt naar me zin heb. Soms loop ik in de zon naar de markt om boodschappen te doen, kijk ik om me heen en denk ik “hoe gaaf, ik woon gewoon in Afrika”. Natuurlijk zijn er ook momenten dat het lastig is, als ik me s’avonds alleen thuis verveel, alles tegen zit etc. Maar dan moet ik mezelf er aan herinneren waarom en waar voor ik het doe. En die gedachtes brachten me een beetje bij dit vers..

“Iedereen die zijn leven vindt, zal het verliezen. Maar iedereen die zijn leven verliest omdat hij van Mij houdt, zal juist leven krijgen.”

‭‭MATTEÜS‬ ‭10:39‬

Tot de volgende blog!

1. Wilma Groote:
    11 november 2019
    Wat leuk om weer wat van je te horen en fijn dat het goed gaat met heel veel. Liefs tante wilma❤️
  2. Froukje:
    11 november 2019
    Wat mooi Femke om vooral jouw beleving van alles uit je blog te halen
    Je ontroert me enorm met die tekst aan het eind!
    Heel bijzonder hoe jij je ontwikkeld en hoe je de dingen relativeert en dat je hier je kracht uit haalt🙏🏼
    Gods zegen. En een knuffel van mij😘
  3. Esmeralda:
    11 november 2019
    Schoonheid wat weer heerlijk om naar je stem te luisteren. Klinkt raar maar het is alsof ik het je hoor vertellen. 💖👐
  4. Ans:
    Mooi om te lezen!
    Gods zegen 💕
  5. Ans:
    11 november 2019
    Die videos van het traditionele dansoptreden. Echt heel knap!!! Ik snap wat je bedoelt. Ontroerend en trots.
    👍🏻😃💕
  6. Monique Meinders:
    🤗🤗🤗🤗💗💗💗💗
  7. Emmy.:
    12 november 2019
    Geweldig Femke. Heel veel zegen daar en geniet van de vakantie tijd.
  8. Elia:
    25 november 2019