Hakuna Matata

28 oktober 2018 - Kigali, Rwanda

Jambo!

Ik zal eerst in het kort de hoogtepunten van de week voor Zanzibar vertellen. De maandag voor dat we naar Zanzibar gingen is het team uit Mississippi vertrokken. Superleuke tijd gehad en zal deze groep missen! Dinsdag heb ik me visum opgehaald, ik ben weer veilig dus. Ook dinsdags alle spullen terug verhuisd en weer lekker in me eigen kamer geslapen. Woensdag heb ik verhalen geschreven over de mama's die de manden maken die we verkopen, deze verhalen kun je vinden op de website van Let's do something now. Woensdagavond hebben de verjaardag van Dory gevierd in een suprise-party, dit was een gezellige avond.

Zaterdag was het zo ver! Op naar Zanizbar! Onze vlucht was om 10:10 s'ochtends. We vlogen met Rwandair. De eerste vlucht was 2 uurtjes en was naar Dar es Salaam, Tanzinia. Voor de eerste vlucht hadden we hele lange vertraging dus waren we bang dat we onze volgende vlucht zouden missen, aangezien we ook nog een visum moesten halen in Dar es Salaam. Maar gelukkig ging alles net goed. Vanaf Dar es Salaam gingen we met een mini-vliegtuigje naar Zanzibar, er passen iets van 10 mensen in. Toen we in wouden stappen vroeg de piloot of ik bij hem voorin wou zitten omdat er geen plek meer was achterin. Whaaa! Dit was een geweldige ervaring. Naast de piloot over de oceaan gevlogen naar Zanzibar. Aangekomen met de taxi naar het hotel gebracht, het was al donker dus veel konden we nog niet zien.

De volgende ochtend heel vroeg uit bed want ik kon niet wachten! Wat een geweldig mooi hotel en een mooie plek. Na het ontbijt als een gek naar het strand. Helemaal overdonderd van hoe mooi alles was. Om 9 uur lag ik al in de oceaan wat ongeveer de temperatuur van een jacuzzi was. Michael was al gelijk aan het vissen dus ik ging met hem mee. Hele verre stukken op het strand gelopen en mooie plekjes opgezocht. Heb die dag op het strand me haar laten invlechten door een vrouw.Na een lange strand op het dag even een duik genomen in het zwembad bij het hotel en omgkleed om te gaan eten. We hadden een restaurant vlakbij gevonden 'Blue Fish" wat heel goedkoop was en lokaal eten had, perfect! Lekkere verse rijst met vis of kreeft bijvoorbeeld.

De volgende dag stond er veel wind maar ik vind dat heerlijk op het strand! Lekker een plekje op het strand gezocht en hier lekker lang alleen gezeten en genoten van het geweldig mooie uitzicht. Op dinsdag ging ik met een man van Zanzibar zelf zeedieren spotten. Als het eb is kun je heel ver het waren inlopen en veel mooie dingen zien. Velgekleurde zeesterren die net zo groot als mijn hoofd zijn, zee-egels, vissen etc. Na deze wandeling neergeploft bij een beachclub en heerlijk gezwommen (inmiddels vloed). Ook twee henna-tattoeages laten zetten bij dezelfde vrouw als mijn vlechtjes. Veel leuke mensen ontmoet op het strand, woordjes in Swahili geleerd en heel veel lol gehad. Woensdag was alweer onze laatste dag op strand. Hier dan ook volop van genoten. Hele dag gezwommen en op het strand gelegen. We zaten elke dag bij dezelfde beachclub en het personeel was extreem aardig. Darten gespeeld met een van de bedieners (omdat het een Nederlands spel was MOEST het). Helaas wel helemaal ingemaakt. Ook een lokaal spel geleerd met steentjes.

Donderdag ochtend vertrokken we naar Stone Town. Het regende die dag wel regelmatig. Toen we aankwamen eerst geluncht. Ik was heel erg onder de indruk van dit stadje. Er zijn heel veel moslims en moskee's en veel gebouwen in Arabische stijl. Oneindig veel kleine en dunne steegjes met enorme en dikke deuren. Hierna heb ik met Michael de hele dag rond gelopen en dingen ontdekt. Een soort kasteel bekeken en een Kathedraal (die we perongelijk binnen stormden midden in een ceremonie). S'avonds in een bar gezeten ergens heel hoog met uitzicht over de zee. Toen het tijd was om terug te gaan naar de bed and breakfast kwamen we er achter dat we eigenlijk geen idee hadden hoe we terugmoesten. De bed en breakfast had ook geen naam ofzo en we wisten het adres niet. Hierna volgde 2 uur van rondlopen en rondvragen wat wel veel leuke en grappige verhalen heeft opgeleverd. Heel opgelucht vonden we het bed and breakfast terug.

Vrijdagochtend nog even de stad ingeweest. Heerlijk ontbijt gehad in een van de straatjes, naar een hoog dakterras geweest met uitzicht over heel Stone Town. Nog even snel wat souverniertjes weten te scoren en toen moesten we al terug naar het vliegveld. Onze vlucht terug naar Dar es Salaam vertrok om 12:10. S'avonds laat weer teruggekomen in Kigali. Deze week een hele bijzondere tijd gehad en heel veel kunnen zien. Zanzibar is een prachtig eiland met een mooie cultuur, en ik hoop dat ik ooit weer terugkan! Ik mis de witte stranden nu wel weer, maar morgen begint het Rwanda-leven weer. Ik kan niet wachten om de kinderen weer te zien morgen.

Tanzinia, asante sana, hope to see you soon!

1. Irma wilting:
    28 oktober 2018
    Och Femke, wat weer een mooie week. Je maakt wat mee daar en ziet heel veel mooie stukken van deze aardbol. Geniet ervan. Dikke kus irma
  2. Geeske Kloeze:
    28 oktober 2018
    Lieve Femke. Wat weer een prachtige verhaal. Schitterend. Voorin bij de piloot zitten. Dat maakt ook niet iedereen mee
    En een geweldige vakantie
    Nou lieverd geniet er nog maar van
    Deze week weer met de kinderen werken
    Heel veel plezier. Dikke knuf van opa/oma Kloeze ❤❤
  3. Frouwk:
    28 oktober 2018
    Heerlijk om je reisblog te lezen, wat een hoop nieuwe dingen mag je beleven. Wie gaat er nou zo maar even naar zanzibar ... Echt een super ervaring. Wens je weer veel zegen bij je werk met de kids in Rwanda