Long time no see!

2 december 2018 - Kigali, Rwanda

Hallo allemaal!

Sorry voor een lange tijd niks schrijven.. Ik denk dat het soms lastig is omdat ik zo druk ben met het leven hier en er soms niet bij stil sta om het vast te leggen.. Wel heb ik nu heel veel te vertellen!

Laat ik beginnen met wat algemene updates. Het werk wat ik doe met de tieners loopt nog steeds en het gaat supergoed. Het begint echt een close groep te worden en we doen elke week leuke dingen met elkaar. Ze voelen zich echt thuis binnen de groep en ik kijk altijd heel erg naar uit naar de wekelijkse bijeenkomst. Ook ervaar ik dat ze zich erg speciaal voelen door apart genomen te worden van de kinderen en hun eigen progamma hebben, deze aandacht doet hun goed.

Alle kinderen hebben nu al een tijdje zomervakantie, dus we hebben een vakantie-programma opgesteld die we nu elke week draaien tot ergens in Januari gaat dit door. Ze komen elke dag van de week om 10 uur om te lezen tot lunchtijd. We hebben het zo ingedeeld dat elk kind krijgt wat ze nodig zijn in lezen. De goede lezers mogen voorlezen voor de allerkleinste kids en de kinderen die lezen lastig vinden, lezen met hulp van ons. Na het lunchen is er een sportief programma. Voetbaltraining, er komen mensen dansles geven twee keer per week, soms mogen ze een kleurplaat maken en soms spelen we gewoon vrij spelletjes met ze. Zo'n vakantie-programma houd me dus de hele dag wel bezig en om dit heen blijven er ook nog andere dingen wat gedaan moet worden, zoals sponsorbrieven voorbereiden, tienerprogramma draaien en verhalen voor op de website schrijven.

Nu zal ik wat meer over een hoogtepunt van de afgelopen tijd vertellen: Michel kwam op bezoek! Mijn broer kwam voor twee weken langs en heeft gewerkt aan wat promotie-videos voor Hagari (en miste me stiekem ook gewoon). Zodra deze videos helemaal af zijn zal ik deze uiteraad op Facebook delen met jullie, ze worden supergaaf!

Toen Michel hier was hadden de kinderen hun laatste schooldag, dit was een leuke gebeurtenis. Sommige kinderen verlieten de basisschool of gingen door naar de volgende klas, dit werd natuurlijk gevierd. De eerste zaterdag hebben we wat superleuks gedaan met de tieners... naar het zwembad! Hier hadden ze het al over dat ze dit wouden sinds ik hier kwam en vond dat ze dit als groep echt verdienden. Michel, Michael, Noah en ik gingen met ze een dagje naar het zwembad. Het was een geweldige dag met elkaar, ze verlieten het water amper! We hadden van te voren allemaal eten voor bij het zwembad gekocht wat ze erg goed beviel. Dit was een van de leukste dagen van me hele tijd hier, wat een lol hebben we met elkaar gehad.

De zondag daarna gingen Michel, Michael, Sean (een vriend van hier) en ik naar een Duitse kerstmarkt, wat ons erg apart leek. De Duitse kerstmarkt bleek niet heel bijzonder te zijn, wel vonden we naast de markt een soort groot park die ons erg mooi leek. Het was dicht omdat het zondag was, maar door de tuinman wat geld in de hand te drukken kwamen we binnen natuurlijk. Hier hebben we de hele dag rond gelopen en in een boomhut gezeten en genoten van een uitzicht.

Voor de rest heft Michel hard gewerkt aan de video's en voor mij ging het vakantie-programma natuurlijk gewoon door. Het laatste weekend dat hij hier was hebben we iets heel gaafs gedaan; twee nachten gekampeerd in het regenwoud! Op vrijdag vertrokken we in een openbare bus waar we 7 uur lang in hebben gezeten. Na deze lange lange reis eerst op de verkeerde plek aangekomen en toen het al donker was uiteindelijk op de camping. Het was een geweldige plek om te slapen, midden in het regenwoud. S'avonds lekker bij het vuur zitten en hier ons eigen eten uit blik klaar maken. De volgende ochtend hadden we brood en bananen als ontbijt, tot onze verassing werd het grootste gedeelte van ons ontbijt gestolen door de aapjes. Hierna hebben we een wandeling gedaan naar een waterval. Dit was zo bijzonder, groot en mooi! Ook de rit er naar toe op de motor was erg gaaf. S'avonds helemaal nat geregend en onderkoeld weer lekker bij het vuur gezeten. Zondag zijn we weer teruggereden naar Kigali. Dit was zo'n gaaf weekend en ik ben zo blij dat ik dit gedeelte van Rwanda nog heb kunnen zien, ik denk het mooiste gedeelte!

Na dat Michel was vertrokken was het vakantie-programma gewoon gaande. Afgelopen weekend zijn Hope, Bennett en ik een weekend naar Mutara geweest om vrienden van ons te bezoeken. Ook dit was weer leuk, lang door Rwanda rijden vindt ik altijd een leuk iets, het uitzicht met alle heuvels verveeld nooit!

Ik hoop dat ik er nu weer aan denk om te schrijven, aangezien jullie nu eeerg veel leuke details van me reis missen! Maar dit waren ze zeker de belangrijkste mededelingen.

Nog een ding wat ik onder aandacht wil brengen; kerst komt er aan! We willen erg graag iets leuks organiseren voor al onze kinderen en hun families. Hiervoor moeten we geld ophalen. Het zo zo bijzonder zijn om ze een warme en onvergetelijke kerst mee te geven... Als jullie hier voor een bijdrage zouden willen doen helpt dit zo veel!! Op mijn Facebook staat een betaalverzoek. En de mensen die al gedoneert hebben, super bedankt! Jullie hulp telt zo hard mee!

Bedankt voor het lezen, groetjes uit het warme Rwanda Xx

1. Henk Prins:
    3 december 2018
    Mooi om weer zo'n verhaal van je te lezen, lieve Femke!!! Ben heel benieuwd naar je live verhalen en de video's van Michel!!! 😍😍😍