Slaapfeestje!

14 december 2018 - Kigali, Rwanda

Hello!

Ik ga over iets minder als 2 week alweer naar huis… Ik kan het haast niet geloven. Ik probeer zoveel mogelijk van me tijd doorbrengen met de kinderen op allerlei leuke manieren. Een ding wat ik me vandaag besefte wat ik echt heb geleerd, is dat het beste en mooiste wat je deze kids kan geven is je tijd… Ik kan met zoveel balonnen en cadeautjes aankomen als ik wil maar de grootste behoefte ligt in gezien worden, interesse tonen en tijd met mensen doorbrengen. Dit probeer ik iedereen hier te geven in de kleine tijd die ik nog voor me heb…

Michael is ondertussen al een tijdje naar huis en er is nu een meisje uit Amerika hier. Zondag komt nog een meisje uit Amerika en 3 dagen voor ik wegga nog een. Het vakantie-pogramma is nog steeds gaande, volgende week is de laatste week van dit programma. Hierna hebben de kids ECHT vakantie, zelfs van ons. Volgende week sluiten we dit jaar af met iets waarbij iedereen mij zoveel heeft geholpen: Het Kerstfeest!! We hadden een financieel doel gesteld om een kerstfeest te geven met de kids en hun moeders, dit doel hebben we gehaald!! Ik wil iedereen die heeft gegeven bedanken, ik had niet gedacht dat ik dat bedrag bij elkaar zou krijgen… Het feest vind plaats op de 21e, hoe het was en wat er precies gaat gebeuren horen jullie later. Ik ben al een paar middagen bezig geweest met de kinderen om kerst-decoraties te maken voor het feest.

Van de week heb ik iets supergaafs gedaan… Ik loop de afgelopen weken vaak met de kinderen mee naar huis en neem dan een motor-taxi terug. Puur omdat na het programma ik niet naar huis wil en niks wil doen en het supergaaf is om even langs iedereens huis te komen en samen tijd door te brengen in Busanze. Busanze is de plek waar (bijna) alle kinderen wonen. Het is gemiddeld 45 minuten lopen door een diepe vallei tussen de koeien en de kleien hutjes. Toen ik een middag in Busanze was kwamen de kinderen en ik op het idee dat ik maar een keer een nachtje moest blijven slapen. Toen ik het voorstelde verklaarde iedereen thuis me voor gek, maar het leek me te gaaf. Dus van de week na het programma met me rugzakje met slaapspullen met de kinderen op naar Busanze, een nachtje doorbrengen bij Mama Claudine thuis. Toen we aankwamen in Busanze eerst suikerriet gehaald van de markt met alle kinderen en suikerriet gegeten met elkaar. Ik hield ongeveer 25 stokken suikerriet van 2 meter lang maar verbazingwekkend na een halfuur was alles op. Hierna ‘gedoucht’ op hun manier (in een donker hoekje met een blokje zeep en een laagje koud water, stand jezelf wassen). Ik had na die tijd meer het idee dat ik de modder had verspreid over me lichaam maar wou graag het hele pakket meemaken, dus ook douchen.  Hierna lekker warme kleren aangetrokken en spelletjes met elkaar gespeeld. Elk spelletje bevatte wel elkaar slaan op een manier, heel typisch. Tegen half 8 was het eten klaar en Mama Claudine had heerlijk voor ons gekookt, niet alleen de kids die daar wonen aten mee maar ook alle buurtkinderen. Na het eten moesten alle kinderen die niet bij Mama Claudine woonden naar huis en bleven wij gezellig met elkaar zitten. We hebben gekletst en verhalen verteld aan elkaar en muziek geluisterd. Ik sliep met Mangefique en Claudine samen op een matras op de grond. Ik werd in de nacht wakker van muizen die over het plafond liepen, maar ondanks alles heerlijk geslapen wetende dat de volgende ochtend weer een superdag zou hebben. Ik werd rond 6 uur wakker en we gingen gelijk naar een winkeltje brood en thee halen. Onderweg kwamen we allemaal kinderen tegen uit Hagari die allemaal veel te verbaasd waren me te zien in Busanze op dat uur. Na een ontbijt van thee en brood en ons opgefrist te hebben  begon de tocht weer naar Ywam, om om 10 uur weer het vakantie-programma te starten. Ik was dood-op na dit avontuur maar ik heb er zo van genoten en de kinderen en Mama Claudine al helemaal. Volgende week wil ik het nog een keer doen alleen dan bij een ander gezin. Ik vind het zo gezellig en de kinderen vinden het ook zo leuk!

Vandaag was ook een gewelige dag. We begonnen om 10 met lezen en hierna kaartspelletjes met elkaar gedaan tot lunchtijd. Na de lunch kregen de kinderen dansles en heb ik met wat kinderen gewerkt aan kers-decoraties voor vrijdag. Na dit allemaal werden we ineens gevraagd of de kinderen die er nog waren mee wouden doen aan een soort team-tegen-team-spel op Ywam. De eerste ronde was een dans-battle en een van onze kids won! Er was ook een ronde stoeldans, maar de leukste ronde vonden onze kids het watermeloenspel. We moesten met onze blote handen een mega watermeloen openbreken en welk team de hele watermeloen als eerste op had gegeten had gewonnen. Onze kinderen kunnen eten als beesten en hebben altijd honger, en dat kwam deze keer ook echt van pas. Hierna speelde de muziek nog en ze liepen rond met watermeloenschil op hun hoofd te dansen, het was een geslaagde middag.

Na het kersfeest zal ik weer schrijven om te vertellen hoe het was en wat ik die week weer heb meegemaakt! Thanks voor het lezen en nogmaals voor de financiele steun voor kerst!

1. Esmeralda:
    14 december 2018
    Ben gewoon sprakeloos. Wat ben jij een geweldig instrument in Gods handen. Ben supertrots op jou, Wat een geweldige daad van liefde om te slapen waar de kinderen slapen. Great will be your reward.
  2. Geeske Kloeze:
    14 december 2018
    Al spannend om je belevenissen te lezen. Altijd beestjes op visite. Als het niet tijdens het douchen is dan wel bij het slapen. Wat jij allemaal hebt beleeft is geweldig joh.
    Niet veel mensen maken dit mee. Je zult het nog missen als je weer weg gaat.
    Liefs opa/oma ❤❤
  3. Henk Prins:
    14 december 2018
    Topper!!! Wat gaaf om een nacht bij hem door te brengen... Over gezien worden gesproken, dit is pas respect tonen!!!
  4. Froukje:
    15 december 2018
    Femke!!! Wat ben jij een stoer mens zeg. !!
    En wat een durf en liefde vooral om dit alles te doen
    Zet em op en geniet nog even deze laatste weekjes
    Liefs