Dutchie-team

12 augustus 2018 - Kigali, Rwanda

Hallo allemaal!

Ik heb afgelopen 2 week niet kunnen bloggen omdat we vrijwel geen internet hadden. Ik zal proberen om in een blog de hoogtepunten van deze 2 week te benoemen. Ik kan alvast zeggen dat ik zo’n mooie tijd heb gehad met onze groep. We hebben enorm veel kunnen doen en betekenen voor de bevolking in zo’n korte tijd. Ook op de groep kan ik heel trots zijn op hoeveel uithoudingsvermogen er was, want er zaten echt hele pittige dagen en erg erg vroege ochtenden tussen en late avonden.

Wat voor mij het grote hoogtepunt was was een dag bij het gezin. We werden in tweetallen in een gezin gedropt en hier moesten we van 6 tot 6 blijven en met dit gezin meedraaien. Ik heb deze dag met Noah doorgebracht bij een gezin waar ik 4 jaar geleden ook zo’n dag heb doorgebracht. Het mindere was om te zien hoe extreem dit gezin achteruit is gegaan en echt niks heeft. Water halen was echt het zwaarste wat op zo’n dag op de planning staat. Nadat iedereen in tweetallen bij een gezin is geweest mochten we later die week inkopen doen op de markt voor deze gezinnen. We konden zelf uitzoeken wat we dachten dat ze nodig hadden. Ons gezin sliep in een huisje van 3 bij 4 of kleiner en alle 8 kinderen moesten op de grond liggen. Dus voor dit gezin hebben we een matras gekocht. Ook hebben we voorraden aan eten gekocht zoals rijst , droge bonen, olie, maïsmeel. Met dit eten kunnen ze wel een maand vooruit. Dit was voor mij een hoogtepunt omdat je zoo duidelijk een verschil kan maken in een gezin.

Iets anders wat we hebben gedaan wat ik heel gaaf vond was een wc bouwen in 3 dagen! Ik , Henk, Patrick, Feerle en Michael (a.ka “De Playboys”) hebben samen met wat lokale mensen de handen uit de mouwen gestoken. Het was soms wat zwaar, de heuvel op mega-stenen tillen , cement mixen met scheppen in de brandende zon.  Maar we hebben het met elkaar zo leuk gehad en het belangrijkste zo’n mooi resultaat. Het is een gebouwtje met twee ruimtes een met een toilet en de andere met een wasruimte. Deze toiletruimte is gebouwd voor een vrouw die mentaal niet helemaal goed is, ze heeft haar man verloren en moet zorgen voor haar kinderen, en een toilet was echt iets wat miste.

Mijn verjaardag! Ik was 6 augustus hier jarig. Een hele hele andere verjaardag als normaal natuurlijk. De kinderen die deze dag kwamen hadden allemaal briefjes en envelopjes in elkaar gefrummeld met Happy Birthday en wat kapotte armbandjes en friemeltjes gegeven, heel lief. S’middags begonnen alle kinderen voor me te zingen, ik dacht, alweer?? Draai ik me om.... komt Fred daar aanlopen met een geit!! Helemaal in vlaggetjes gewikkeld en een strik om haar nek. S’middags was er ook een chocolade taart, en we hebben er een erg gezellige dag van gemaakt! De naam van de geit is Beau Dine en die zal tijdens dat ik hier ben bij me wonen en als ik wegga kan ze naar een gezin die het nodig is.

Qua uitjes hebben we ook twee hele gave dingen gedaan. We zijn een dag op safari geweest. Dit betekend 4 uur S’ochtends  vertrekken en om 8 uur het park op. Was een mooie dag, warme dag, en veel bijzondere dieren kunnen bekijken en ook veel van erg dichtbij. Het tweede uitje ben ik zelf echt heel enthousiast over. We gingen kanoën en mountainbiken. Ook hiervoor moesten we zo vroeg weg, maar het was het zeker waard! Het mountainbiken was ontzettend zwaar, maar het uitzicht was zo abnormaal mooi. Het voelde een beetje als een tropisch oerwoud. Alles was zo mooi en groots. Watervallen, stenenbakkerijtjes, bruggetjes, riviertjes en meertjes. Na het fietsen hebben we gezellig geluncht. Na het lunchen gingen we kanoën. Met z’n tweeën in een kano en dan door een rivier door het natuurgebied. Het mooiste hier aan vond ik dat we opgegeven moment mochten zwemmen. En dat de stroming heel sterk was en je een reddingsvest aan had dus je kon je gewoon laten gaan. Ook was het erg mooi dat je twee vulkanen kon zien vanaf het water. Na deze activiteiten waren we allemaal heel moe natuurlijk, we hebben s’avonds nog een pizza gegeten in Kigali als afsluiter.

De laatste 4 dagen hadden we het project: Summercamp. 4 dagen achterelkaar mogen alle gesponsorde kinderen + broertjes en zusjes naar de Ywam Base komen ( plek waar we ook verbleven). S’ochtends van half 10 tot na de lunch ontvingen we de kids, en de tieners na de lunch. Beide groepen kregen lunch van ons deze 4 dagen. Het progamma van de kids zag er zo uit; Eerst wat liedjes en/of spelletjes met z’n allen. Hierna in het algemeen een verhaal die verteld word. Daarna splitsen in twee leeftijdsgroepen, onder 7 en boven de 7. In deze groep ging je een werkje maken. Het thema deze 4 dagen was het bijbelverhaal van Jozef. Na de lunch kwamen tieners en voor hun was een apart progamma voorbereid. Dag 1 gingen we zwemmen met de tieners, wat ze helemaal geweldig vonden. De rest van de dagen hebben we de tieners wat geleerd over zelfrespect, seksualiteit, en over hoe belangrijk delen is. De een na laatste dag hebben we “over de lijn” gedaan. Dit vond ik heel heftig, om er achter te komen hoeveel van deze tieners hetzelfde meemaken, en ook echt veel dingen wat ik niet had verwacht en echt van schrok.

Natuurlijk hebben we nog veel meer gedaan; voetbalclinics, ontmoeten van sponserkindjes van compassion, helpen koken, op het land werken, konijnenhokken bouwen, echt van alles. De groep is nu weg en ik ben verhuisd van de Ywam Base naar Hope’s huis. Het was heel raar om het team uit te zwaaien, en ik mis ze ook wel om me heen. Maar ik heb het hier heel erg naar me zin en ben echt op een fijne plek terecht gekomen. Aankomende maandag begint de eerste werkweek!

1. Carmen:
    Mis je lieverd ❤️ Je doet het goed
  2. Henk Prins:
    Way to go, girl!!! Miss you... 😍🤟
  3. Frouwk:
    12 augustus 2018
    Femke heel veel succes daar.. houd ons op de hoogte van al jouw belevenissen.
  4. Ankelien:
    12 augustus 2018
    Hey Femke! Wat kun je alles mooi schrijven! (Vind ik ook al een kunst) Ik vind het ook heel knap dat je daar een half jaar bent en het is jou wel toevertrouwd! Je lacht veel en ik denk dat de mensen daar ook om jou kunnen lachen😀 Je brengt vrolijkheid en dat kunnen mensen wel gebruiken! Ik groet je vanuut Emm'n en we horen wel weer van jou
  5. Jannette:
    14 augustus 2018
    Wat een mooie verhalen en wat een gaaf verjaardagscado....een geit wordt wel 15 jaar toch?😉
  6. Natasja:
    15 augustus 2018
    We missen je hier maar gunnen iedereen daar dat ze een half jaar van je mogen genieten en jij van hen 😘😘😘
    Zoveel liefde voor jou