Eerste werkweek

19 augustus 2018 - Kigali, Rwanda

Het eerste weekend alleen hier was lekker relaxed.. Ik heb mijn buskaartje geregeld (Rwandese ov-kaart), simkaart gehaald en geld gewisseld. Dus alles een beetje kunnen regelen. Zaterdags met Bennett mee naar zwemles geweest en dit zwembad leek wel een geheime verzamelplek voor blanke mensen. Heel apart om te zien.

Het werk wat we doen, doen we op de Ywam Base. Dit is ook de plek waar ik met de Dutchies twee weken verbleef. Hier is een kantoor waar alles gebeurd. De school van de sponsorkinderen is er recht naast dus die je zie je elke dag met de lunch. De Ywam Base is 5 minuten lopen vanaf Hope's huis (waar ik nu verblijf), heel ideaal!

Op maandag morgen begint de week met van 8 tot 9 worship met alle mensen van Ywam. Dit ben ik natuurlijk helemaal niet gewend maar het is  heel fijn de week zo te beginnen. Hierna is de monday-morning-meeting met het team waarmee we werken. Hier hebben we ook een beetje besproken wat ik voornamelijk kan gaan doen. We hebben twee dingen bedacht. De mama's die elke dag op het Ywam-terrein zitten manden etc. te maken, brengen vaak hun kinderen mee. Deze kinderen zijn niet gesponsord dus gaan ook niet naar school. Hun hangen de hele dag om hun moeder heen en doen verder niet echt iets. Dit wil ik graag oppakken door een speelgroepje voor hun te organiseren. Elke dag ongeveer twee uurtjes met deze kids bezig met een simpel progamma. Samen oefenen met boekjes lezen, sporten, werkjes maken, kleuren, zingen, spelletjes etc. Hier zal ik volgende week mee beginnen. Ook hebben we nog iets bedacht.

Toen de Dutchies hier waren hebben we bepaalde dingen gedaan met de tieners, zoals ik ook in me vorige blog vertelde. Ik vond dit heel mooi en merkte dat er bij de tieners ook echt behoefte naar was. Dus heb ik besloten dit voort te zetten. Door de weeks iets met deze tieners afspreken is door hun schooltijden helaas echt niet mogelijk. Dus gaan we dit op zaterdagochtenden doen. Mijn idee hierbij is is deze groep tieners bijbelstudies geven maar hiernaast ook leuke dingen met hun te doen. Ik vind het erg belangrijk dat ze zich hierdoor ook echt tieners kunnen voelen omdat ze thuis vaak al hele grote verantwoordelijkheden dragen. Dus bijvoorbeeld nog een keer met ze zwemmen, een keer een film kijken, kletsen en muziek luisteren etc. Ik ben de afgelopen week bezig geweest met bijbelstudies uitwerken voor deze tieners en heb veel zin dit idee op te starten!

De rest van de week heb ik vooral geholpen op kantoor met papierzaken en ben ik bezig geweest met dingen voorbereiden voor deze nieuwe ideeën. Woensdagmiddag ben ik met Doreen naar Busanza gelopen (=ver en warm) om cadeautjes van sponsors te brengen naar Claudine, Magnefique en Mama Claudine. Hun huis is sinds twee jaar geleden enorm verbouwd en verbeterd. Ik was heel blij om te zien hoe dit gezin in 2 jaar tijd positief is veranderd, en niet zo'n klein beetje ook. Donderdagochtend ben ik met hun 3 en Doreen naar de markt geweest om tennisschoenen voor de meiden te halen, hiervoor had hun sponsor ook geld meegegeven. Superleuk om te doen!

Vrijdag was een hele andere dag. Ik Hope en Bennett stapten vroeg in de auto om 2,5 uur te reizen. Het uitzicht onderweg was echt ongelofelijk mooi. De hoge bergen, watervalletjes, aapjes aan de kant van de weg, heel indrukwekkend. We gingen ergens in het land een school bezoeken die opgericht is voor gehandicapte kinderen. Deze kinderen kunnen hier gratis heen, want niemand heeft geld. Maar de eigenaar betaald dus alles en dit is amper rond te komen. Hope had deze school en deze kinderen bezocht en voelde dat ze wou helpen. We zijn er heen geweest om met deze kinderen plus moeder te praten en informatie te verzamelen en foto's te maken. Met deze foto's en informatie gaan twee meisjes uit Amerika sponsors zoeken voor deze kinderen zodat ze ook eten kunnen krijgen op school, meer materiaal, en beter onderwijs. Het was heel bijzonder om te horen wat voor deze kinderen het verschil maakte in wel of niet naar school gaan. Zelfs hele simpele verschillen waren zichtbaar vertelde de mama's; "Hij kan helpen met de afwas" "Ze communiceert nu met andere kinderen".

Na deze week: Weekend! Een leuk weekend gevierd met elkaar en wat voorbereidingen getroffen voor Bennett's verjaardag van aankomende woensdag. Vanochtend naar de kerk geweest, ik vind het echt een fijne kerk en ben blij dat we naar deze gaan. Heel heel veel Afrikaans enthousiasme! Morgen beginnen de scholen weer voor de kinderen van het progamma, dus weer lekker aan het werk.

1. Henk Prins:
    19 augustus 2018
    Mooi om te lezen, Fem!!! Ook gaaf dat je met de tieners verder gaat! Ik wens je veel zegen in de voorbereiding en de uitvoering... 😍
  2. Irma wilting:
    19 augustus 2018
    Even hele leuke en zeer zinvolle week Femke. Wat een goede ideeen allemaal. Ik ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat en lees graag je blogs. Liefs uit belgie. Irma
  3. Wendy Harm Yinthe Liese Nore Feije:
    19 augustus 2018
    Tof om je te volgen zo! Heb een goede week, we denken aan je hier!🙏🏻😘❤️
  4. Frouwk:
    19 augustus 2018
    Zo te lezen zit je op je plek daar en zit je boordevol leuke ideeën. Wel fijn dat je zo dicht bij de Base zit en ook daar je werkplek hebt. Wens je veel succes en zegen met de dingen die je wilt gaan doen.. en kijk uit naar de volgende blog... dikke knuffel.. ;-)
  5. Janny Wilting:
    19 augustus 2018
    Hallo lieve Femke zoals ik lees ben je goed begonnen de eerste week Heel veel succes hoop dat alles goed lukt . En dat je er ook van geniet .Ben trots op je hoor heel veel liefs uit Emmen je tweede oma Janny Wilting
  6. Ans:
    Goed bezig!!! 😊💪❤
  7. Geeske Kloeze:
    19 augustus 2018
    Heerlijk om te horen wat je allemaal doet
    Mooi vol programma. Heel wat te doen
    Werk ze morgen 😉😉😘😘
  8. Geeske Kloeze:
    19 augustus 2018
    Heerlijk om te lezen dat jij je heel goed vermaakt en dat er werk genoeg te doen is
    Je zit daar wel op je plaats zo te zien/lezen
    Werk ze morgen. Liefs opa/oma Kloeze
  9. Johan:
    19 augustus 2018
    Mooie verhalen Femke! Tussen de regels door lees ik dat je veel plezier hebt ik wat je doet. Je bent helemaal op je plek daar en je mag daar mooie dingen doen.....
  10. Mirjam Witte:
    20 augustus 2018
    Mooi om je verhalen te lezen en te proeven dat je op je plekje zit. Geniet van je enthousiasme en prachtige ideeën. Kijk uit naar je volgende blog! Heel veel succes 😘❤.