C'est bien

10 september 2018 - Kigali, Rwanda

Mwaramutse!

Ik wil als eerst beginnen met hoe het met me gaat en ik me voel. Ik zit hier nu een maand en bijna 2 week. Tot nu toe verbaas ik me over hoe verschillend mijn weken er uit zien. Elke week is er wel een nieuw avontuur, ontmoet ik nieuwe mensen en leer ik nieuwe dingen. Ik denk dat dit heel positief is want dit maakt de ervaring zo anders. En eerlijk ben ik heeeel blij dat ik blogs schrijf anders zou ik nu al zoveel vergeten zijn van wat ik allemaal uitspook. Qua heimwee valt het reuze mee, natuurlijk zijn er momenten die graag had willen delen met vrienden en familie, maar echt heimwee of iets heb ik echt geen last van gelukkig. Hier 'alleen' zijn geeft me heel veel ruimte om na te denken. Ik denk veel na over mijn leven in Nederland en het is heel anders als je het van een afstandje bekijkt, zoveel dingen wat me ineens opvalt en waarvan ik me besef dat ik eigenlijk heel dankbaar moet zijn. Niet perse de luxe die we hebben maar vooral de vriendschappen en de mooie tijden op school etc. Verder zit ik goed in me vel en verveel ik me zeker nog niet. Er komen nog zoveel meer nieuwe en spannende dingen aan om naar uit te kijken. Conclusie = het gaat goed dus, haha!

Deze week begon een keer niet met worship en de Monday-morning-meeting want het was een feestdag! Lekker genoten van de vrije dag. Op dinsdag was het weer een normale werkdag. Ik ben de hele ochtend met Kagame in het centrum geweest. Brieven en een pakketje op de post gedaan, een pakketje opgehaald en geld proberen te pinnen (bleek na 5 banken dat m'n bankpas niet meer op wereldwijd ingesteld stond). Dit lijkt iets wat je in een uurtje kan doen. Maar een ding wat je moet weten over Rwanda is dat alles qua tijd keer vijf is. Een pakketje ophalen bijvoorbeeld; Ik heb het pakketje al in me hand, ineens moet die weer terug want de inhoud moet nog gecheckt worden. Dus Kagame en ik zeiden oke doen we eerst de rest en komen we daarna terug. Meer als een uur later komen we terug, zijn de werkemers echt net een seconde aan het lunchen natuurlijk. Dus Kagame moest aan het eind van de dag weer terug, met een kopie van mijn paspoort, een brief waar in ik toestemming geef om het op te halen en met het bonnetje van die ochtend en.... etc. Zo gaat ongeveer alles wat je probeert te doen of te regelen hier! Na de lunch weer bijles gedaan met de kinderen.

Woensdag was een hele normale kantoordag met een vergadering in de ochtend, lunch en bijles in de middag. Donderdag was juist een hele bijzondere ochtend. Ik Hope en Noah gingen naar Kabeza om inkopen te doen voor JC zijn winkel. JC is een man die bizar veel heeft meegemaakt. Zijn zoontje lag op sterven doordat hij vergiftigd was, zijn koe is vermoord (dat is hier heel wat), en zo heeft hij echt veel hefitge dingen meegemaakt. Ik zal later een verhaal over JC schrijven op de website van Hagari, als deze er op staat zal ik de link delen, het is een heel bizar verhaal. Maar nu gaat alles dus veel beter, een vrouw uit Amerika helpt hem financieel en hij heeft nu zijn eigen winkeltje en werkt op het land van Hagari waar we eten verbouwen, en het belangrijkste zijn zoontje is gezond. We hebben dingen ingekocht als frisdrank, zeep, olie, rijst die hij kan verkopen. Ook hebben we hem geld gegeven om een fiets te kopen, hiermee kan hij nu zelf dingen vervoeren wat een grote stap is. Deze ochtend raakte mij heel diep, JC was zo dankbaar en overweldigd. Hij wist niet dat we deze dingen zouden inkopen en zouden geven. Het gezicht van JC toen de kofferbak open ging was zo mooi om te zien. Achteraf wou hij met ons bidden. Hij vertelde ons dat hij heel dankbaar was dat hij niet meer bang hoeft te zijn of hij morgen eten heeft, of zijn zoontje nog leeft, maar dat ze gewoon zich kunnen afvragen; Wat zullen we eten morgen?

Vrijdag hebben we wat dozen met spullen van Hope haar opbergruimte meegenomen naar kantoor. Deze heb ik uitgezocht en kwam tot de conclusie dat ik op woensdag middagen na bijles met de kinderen ga knutselen. We hebben veel materiaal op kantoor liggen en ik weet dat de kinderen het super zullen vinden. Ik wil ze vrij laten knutselen zodat ze kunnen oefenen met creatief zijn, dit is iets wat ze niet meekrijgen op school. Ook heb ik alle kinderboeken uitgezocht en op niveau gesorteerd. Ik denk dat het zo veel makkelijker is om de boeken te gebruiken met bijles. Voor de rest heb ik wat boodschappen gedaan met de motortaxi voor Hope, en in de middag bijles gegeven aan de jongste kinderen.

Zaterdagochtend gaf ik weer bijbelstudie aan de tieners. Precies dezelfde kinderen als vorige week waren er weer, dat deed me erg goed. We hebben het gehad over bidden. Iedereen heeft een briefje geschreven waar die graag wil waar voor gebeden word. Hierna hebben we deze gehusseld. Zo had iedereen iemand om voor te bidden. Na voor elkaar gebeden te hebben namen ze het briefje mee naar huis, zodat ze voor deze persoon konden blijven bidden.

Dat was weer een week in Rwanda! Ik denk dat ik bij moet houden wat ik elke dag doe want ik mis weer een hele boel ben ik zeker van ;) Fijne week in Nederland (waar de scholen weer zijn begonnen hihi)

1. Henk Prins:
    10 september 2018
    Gaaf dat het zo goed gaat!!! Misschien heb je het laatste nieuws al meegekregen, vrienden van ons gaan Pascal sponsoren!!! Zo blijft hij gelukkig in onze sociale kring!!!
  2. Jannette:
    10 september 2018
    Goed om t verschil in levensstijl zo mee te maken, des te meer redenen om dankbaar te zijn hoe goed we t hier hebben.
    Gelukkig geen heimwee en géén saaie dagen.
    Wil zo wel een paar weekjes die kant op komen....
    Succes verder Femke😘
  3. Feerle:
    Trots op jou ❤️☺️
  4. Esmeralda:
    10 september 2018
    Het zal mij niet opvallen wat je vergeten bent op te schrijven, wat mij wel opvalt is dat je een super geweldig iets doet in Rwanda. Jouw schrijven straalt zoveel rust uit dat ik ook meteen geloof dat je bijna tot geen heimwee hebt. Ben supertrots op jou.
  5. Froukje:
    13 september 2018
    Wat super dat verhaal over jc. Ik kan me voorstellen hoe het is om nu van een afstand naar je leven in Nederland te kijken
    Wat zal dit jou geestelijk verrijken. Een bredere kijk op het leven. Mooi
    Ik wens je weer een goede nieuwe week toe
  6. Frits en Gea Kloeze:
    13 september 2018
    Fijn om af en toe iets over je werk en leven daar te lezen. Een bijzondere ervaring die jou alleen maar sterker en wijzer maakt. Hele mooie tijd daar nog.
  7. Mirjam vd Werf:
    13 september 2018
    Zo trots op je Femke, fijn om zo mee te kunnen lezen via je blog. Gods zegen met alles wat je doet.
  8. Erie van Ojen:
    13 september 2018
    Wat een fantatisch werk doe jij daar, waar jijzelf ook zo van geniet. Mooi om te lezen dat het verblijf daar je zo verrijkt met denken over jezelf en het leven.
    Ben trots op jou dat je dit allemaal doet op zo'n jonge leeftijd.
    Tot je volgende blog en veel plezier en liefs!
  9. Gea Timmermans:
    13 september 2018
    Fijn om je verhalen te lezen en zo een kijkje mogen nemen in de dingen die je daar doet.
    Geniet ervan , deze ervaringen neemt niemand jou meer af!
    (Ben een zusje van je opa)
  10. Sylvia:
    Hoi Femke
    Leuk om te lezen! Alhoewel ik tussendoor natuurlijk ook wel eens wat hoor...grapje...
    Ga zo door,je bent tot zegen daar!
    Groetjes
  11. Johan:
    14 september 2018
    Fijn om te lezen Femke..... mooie verhalen!