New Dutchie!

17 september 2018 - Kigali, Rwanda

Hey!

Maandagochtend na de worship en de monday-morning-meeting heb ik de blog van de afgelopen week geschreven op kantoor. Daarna geluncht en in de middag bijles gegeven. Een hele standaard dag dus! We hebben s'avonds thuis mexicaans eten gemaakt en dit was echt heerlijk eten. Na het eten ben ik met een jongen die ik had ontmoet toen we een weekend in een hostel sliepen mee geweest naar een quiz-avond bij een restaurant. Hier waren bijna alleen maar internationale mensen. Sean (de jongen waarmee ik was) had daar een paar vrienden; een meisje uit Duitsland, een man uit Amerika en een paar jongens uit Canada. Bleek dat de tafel met mensen waar wij mee zaten de quiz gaf, dus gelukkig, deden we niet mee. Supergezzelige avond gehad en veel nieuwe mensen ontmoet.

Dinsdagochtend begonnen we met hardlopen. De rest van de ochtend heb ik thuis gewerkt aan het tiener progamma voor die zaterdag. We hebben thuis ook wat dingen geplant om uit te testen voor op het land hoe dit gaat. Hierna hebben ik Noah en Hope de woonkamer opgebouwd want.... Michael komt zaterdag terug! Michael was hier met het Nederlandse team en heeft zo erg genoten van zijn tijd dat hij besloten had terug te komen. Hij zal bij Hope verblijven en aangezien de kamers op waren hebben de woonkamer omgebouwd. Na die tijd heb ik s'middags weer bijles gegeven om half 2.

Woensdag zijn Hope en ik s'ochtends naar de stad geweest om hier grote lappen stof te kopen voor de mama's die de kettingen maken. Hierna hebben we ook in de stad geluncht. In de middag.... je raad het nooit... bijles!

Donderdagochtend hadden we team-uitje. Kagame, Noah, Fred en ik vertrokken naar Busanze. Eerste stop was bij het land. Hier moisten de konijnenhokken verplaatst worden en we moesten wat dingen vragen aan de vrouwen die daar aan het werk waren. Tweede stop, mama Elizabeth's huis! Hier mochten we komen vertellen dat Pascal, de jongste van de familie, een sponsor heeft vanaf nu! Henk en Dineke hebben een sponsor gevonden voor Pascal. Vanaf nu kan deze kleine boef ook naar school en hoort hij bij de Hagari-familie. De reactive van Pascal en zijn moeder is natuurlijk super om te mogen meemaken en te mogen delen met Henk en Dineke. Derde stop was... brochette eten! Dit is een heel typisch Rwanda iets. Kleine stukjes geit op een stokje (Beau Dine, het spijt me...). Een vriend van Fred heeft in Busanza een klein zaakje dus hier hadden we gezeten. Erg triest 'restaurantje' maar erg lekkere brochette! Laatste stop van ons team-uitje... terug bij de Ywam Base om de dag af te sluiten met bijles geven!

Vrijdagochtend heb ik het voorbereiden van de tieners voor zaterdag afgerond. S'middags heb ik boodschappen gedaan voor Hope. Met de motor-taxi naar verschillende winkels geweest en 4 kilo vlees gehaald. En toen was het weekend!

Zaterdagochtend om 08:30 weer bijbelstudie gegeven aan mijn groepje tieners. We hadden het deze keer over respect. Ze mochten hier de Do's en Don'ts van respect opschrijven. Sommige waren heel grappig maar sommige ook heel mooi. We hebben nagedacht over wie geen respect toont in onze omgeving en hoe we ons daar bij voelen. Ook hebben we bijbelversen doorgenomen over respect.

Om 00:22 kwam Michaels vliegtuig aan! Ik en Hope hebben Michael opgehaald van het vliegveld. De reis was helemaal goed gegaan en Michael was blij om terug te zijn.

1. Geeske Kloeze:
    17 september 2018
    Wat heb je een drukke agenda meid
    Variatie genoeg. Heel afwisselend.
    Leuk om te lezen. En nog steeds hard lopen? Knap hoor.
    Tot de volgende blog. We kijken er naar uit.
    Dikke 😘😘 van ons.
  2. Henk Prins:
    17 september 2018
    Heel mooi om weer te lezen, lieve Fem. Veel plezier en zegen ook samen met Michael!!! 😍😍