Gym! Gym! Gym!

24 september 2018 - Kigali, Rwanda

Hey!

Deze week was erg druk en extreem vol, maar zo leuk! Veel nieuwe dingen geleerd, veel gelachen en zeker niet verveeld. Over 3 dagen ben ik hier al 2 maand, tijd gaat snel!

Maandagochtend (na hardgelopen te hebben) heb ik Michael rondgeleid in de buurt en wat dingen met hem geregeld. We zijn op de moter-taxi geld gaan wisselen en we hebben een sim-kaart voor hem gehaald. Hierna hebben we lunch gehad met de kids en hierna heb ik weer bijles  gegeven aan de kids.

Dinsdag ochtend ben ik samen met Noah naar Busanza geweest om JC wat vragen te stellen. Zoals ik eerder heb geschreven is JC een hele bijzondere man met een bijzonder verhaal. Daarom ben ik een verhaal aan het schrijven over hem en zijn gezin voor op de website van Hagari. Wanneer het verhaal af is deel ik de link op Facebook! Het is altijd leuk om met JC te zijn en zijn verhaal in details horen was zeer interessant. Terug bij YWAM heb ik geluncht met de kids en bijles gegeven. S'avonds at Noah bij ons en na het eten hebben we spelletjes met elkaar gespeeld en een gezellige avond gehad.

Woensdagochtend begonnen met hardlopen. Hierna heb ik een lekker rustig ochtendje thuis gewerkt aan het verhaal van JC. S'middags toen ik bijles aan het geven was kwamen wat mensen van TV ons bezoeken. Ze hebben wat beelden gemaakt over de organisatie en ook bij tutoring hebben ze gefilmd. Het maakte me heel trots op onze kinderen en de beste lezer (Eric!!) mocht voor de film lezen. Wanneer het op TV is geweest zal ik de link met jullie delen. Na tutoring had ik weer een groepje om vrij mee te knutselen. Dit was weer superleuk met de kids en ze maken elke keer mooie en aparte knutsel werkjes. De kinderen die nog niet aan de beurt zijn geweest zijn elke keer boos op me haha!

Donderdag was het zo ver! Twee gymnastics coaches uit Amerika zijn naar Rwanda gekomen. Een man een een vrouw, de vrouw zal ook spreken in de New Life Africa kerk en de mannelijke coach zal voornamelijk bij ons zijn de aankomende week. Donderdagochtend waren ze er beiden. Ze hebben uitgelegd wat hun ideaal is en hun doel. Ze hebben erg bijzondere en positieve manier van les geven. Ons team zal mee gaan helpen als coaches dus hebben we een intro en uitleg etc. gekregen van de coaches. We deden de oefeningen op Ywam op een grasveldje. Het was een superleuke ochtend en wij en de kinderen hebben veel geleerd. Zien hoe blij sport de kinderen kan maken en hoe serieus ze het nemen is super om te zien. Na het turnen moesten ik (en de kids zelf ook) haasten naar lunch. Na de lunch bijles gegeven, en later in de middag nog een ronde bijles.

Vrijdagochtend hadden we weer onze kinderen voor gymnastics, we namen alles een stapje verder en alles werd net iets moeilijker (ook voor ons als coaches). Hierna hebben we geluncht en na de lunch gingen we weer gymnastics geven, maar deze keer op een andere locatie met andere kids. We waren in een Youth Center en de kinderen was een groep van 25-30 kinderen van de straat. Deze kinderen waren erg getalenteerd en helemaal vol energie. Coach Doug had chocolaatjes mee om aan de kinderen te geven die het moeilijkste van die dag konden doen. En omdat dit echt straatkinderen zijn was het grappig om te zien hoe hard iedereen ineens streed voor dat chocolaatje. Vrijdag avond na deze dag heeeeel lekker geslapen.

Zaterdag vertrokken we om 9 uur weer naar het Youth Center (met onwijs veel spierpijn en vermoeide benen inmiddels) om de zelfde groep als de middag er voor een stapje moeilijker te nemen als de dag er voor. Deze kinderen leren zo snel en waren zo getalenteerd. Na een lange training konden kinderen complete flikflaks, sommige kinderen wel 4 achter elkaar aan. We hebben hierna een wedstrijdje gehouden met 5 kinderen die wonnen en een chocolaatje kregen. Dit was weer zo'n bijzondere ochtend met zoveel blije kinderen! Hierna hebben we snel geluncht bij Mezze Fresh en hierna terug naar YWAM om om 2 uur onze eigen kinderen weer een training te geven. Deze keer iets Coach Dog het volledig aan ons over omdat we inmiddels wel door begonnen te hebben hoe alles moest gaan en de warming-up routine begonnen te kennen. Zaterdag avond na deze dagen nog lekkerder geslapen als vrijdag haha!

Zondag ochtend zijn we niet naar de kerk geweest en hadden we besloten even uit te slapen, he-le-maal uitgeput door de gymnastics! Maandag en dinsdag geven we nog trainingen en woensdag zullen de coaches terug gaan naar Amerika. Als de coaches weg zijn proberen we door te gaan met onze eigen kids door te gaan met bijvoorbeeld een of twee trainingen per week. Als we dit willen moeten we alleen nog tijd, en geld voor materiaal vinden, maar, het is iets wat we wel graag willen opstarten. Zondagavond ben ik samen met Michael en mijn vriend Sean ergens wezen eten. Lekker gegeten en echt een topavond gehad met elkaar.

1. Dineke Prins:
    24 september 2018
    Goed bezig Fem, ben super trots op je.. En thuis een keer samen hardlopen.

Dikke knuffel..Dineke
  2. Jannette:
    24 september 2018
    Wat een afwisseling en wat dankbaar werk.
    Succes en geniet de komende tijd Femke😘
  3. Doreen:
    24 september 2018
    Als ik jouw verhalen lees, krijg ik elke keer weer zin om terug te gaan. Heel veel plezier een zegen nog de komende maanden en doe de groeten aan iedereen daar!
  4. Geeske Kloeze:
    24 september 2018
    Wat een sportiviteit bij jou
    Als je daar geen energie van krijgt dan weet ik het niet meer
    Heel leuk om je verhalen te lezen
    Liefs opa/oma
  5. Henk Prins:
    25 september 2018
    Wát weer een mooie verhalen, Fem!!! Super om te lezen dat de kinderen zo veel plezier met jullie mogen maken. Dát is hey verschil maken in deze jonge levens... ❤
  6. Esmeralda:
    26 september 2018
    Weer heerlijk genoten van je verhaal. Wat ben je een topper om je zo in te zetten in het Koninkrijk van de Koning der koningen. Ben supertrots op je.